آداب کلی زیارت معصومین و امام زادگان علیهم السلام
علامه مجلسى در بحارالانوار، از شهید ثانى(ره) نقل مىکند که وی در کتاب دروس درباره آداب زیارت میفرماید:
1- زائر قبل از ورود به حرم باید غسل کند سپس لباس پاکیزه و نو بر تن کرده، با خضوع و خشوع تمام، به حرم وارد شود.
2- ایستادن در حرم و اذن دخول گرفتن با دعاهاى رسیده از ائمه (علیهمالسلام). اگر دلی شکسته پیدا کرد و اشکش جاری شد، نشان از اجازه ورود است؛ و بداند که آن حضرات او را پاسخ دادهاند، وگرنه منتظر فرصتى باشد که دلی شکسته و حالى پیدا کند زیرا آنچه اهمیت دارد حضور قلب و شوق و محبت است تا رحمت خدا را بیابد.
3- زائر هنگام ورود با پاى راست داخل شود و هنگام خروج با پاى چپ خارج گردد.
4- زائر کنار ضریح بایستد و یا تکیه دهد و ببوسد.
5- زائر پیش روى امام، پشت به قبله در حال زیارت بایستد.
6- زائر پس از اتمام زیارت، گونه راست خود را بر ضریح بگذارد و با تضرع و زارى دعا کند؛ بعد گونه چپ خود را بر ضریح نهد و با الحاح و اصرار به حق آن امام از خداوند، برآورده شدن حاجت خود را بخواهد و امام را نزد خدا شفیع خود سازد و هر چه بتواند در دعا الحاح و اصرار نماید؛ سپس به طرف بالاى سر رود و رو به قبله بایستد و دعا کند.
7- از زیارتهاى سفارش شده، استفاده کند؛ مثل جامعه کبیره، امین الله .
8- پس از اتمام زیارت در بالای سر امام، دو رکعت نماز زیارت بخواند.
ادامه مطلب اخلاص در عمل را از حضرت علی(ع) بیاموزیم...
ما را در سایت اخلاص در عمل را از حضرت علی(ع) بیاموزیم دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 222 تاريخ: دوشنبه 27 دی 1395 ساعت: 23:55